Zjazd Eksploratorów Riese

Punkt 1 Kompleks RIESE (Włodarz) w Jugowicach:

2 lipca 2016r. pojechaliśmy do Kompleksu Riese na „V Międzynarodowy Zjazd Eksploratorów”. Sama nazwa wydarzenia, jak i jego poprzednie edycje bardzo nas zainteresowały, dlatego postanowiliśmy się tam wybrać pomimo tych 200 km dzielących Rybnik od Jugowic.

Główną atrakcją zjazdu miało być odkopanie wejścia do sztolni, która rzekomo miała być jednym z tajemniczych wejść, do ukrytej części kompleksu RIESE. Media – w tym TVN24 – bardzo rozdmuchały to odkrycie, przez co spodziewaliśmy się dużej ilości gości z Polski i świata. Czytaj artykuł: http://www.tvn24.pl/wroclaw,44/riese-znalezli-tajemnicze-drzwi-beda-sprawdzac-co-sie-za-nimi-kryje,656769.html

Jednak ku naszemu zdziwieniu, na samym rozpoczęciu zjazdu o godz. 12: 00 pojawiło się niespełna 40 osób.

Szału nie było, dlatego postanowiliśmy nie tracić czasu na mniej ciekawe podziękowania starostom, urzędnikom oraz innym osobistościom i wybraliśmy się na obchód po kompleksie, z nadzieją na jakieś ciekawe odkrycia.
Co prawda teren był już przeczesany wzdłuż i wszerz przez turystów, ale znalazło się kilka ciekawych obiektów jak np. słynne worki z zaschniętym cementem i elementy prefabrykatów betonowych. Po tej godzinnej wyprawie poszliśmy jeszcze raz sprawdzić, czy sytuacja na Zjeździe Eksploratorów uległa zmianie, ale niestety przeliczyliśmy się.

Punkt 2 Złoty Pociąg w Wałbrzychu:

Odkrycie wejścia do sztolni organizatorzy zaplanowali na godzinę 16: 00, dlatego mieliśmy 4 godziny do zagospodarowania. Podjęliśmy zatem decyzję, że wybieramy się do pobliskiego Wałbrzycha na słynny już 65 kilometr trasy kolejowej Wrocław- Wałbrzych, gdzie rzekomo ukryty jest pancerny Złoty Pociąg.

Co ciekawe ludzie w Wałbrzychu potrafią doskonale wykorzystać historię o złotym pociągu, w celach komercyjnych, czego przykład pozwolę sobie przytoczyć. Mianowicie na miejscu w Wałbrzychu przy ul. Uczniowskiej 21, na placu Urzędu Skarbowego spotkaliśmy się z płatnym „parkingiem pod Złotym Pociągiem”. Na szczęście udało nam się uniknąć opłaty, ale cała ta sytuacja pokazuje, że Złoty Pociąg stał się świetnym narzędziem do zarabiania pieniędzy na turystach. Tak więc, po zaparkowaniu udaliśmy się na poszukiwania nasypu kolejowego przy 55 kilometrze.

Początkowo nie mogliśmy znaleźć skarpy, na której panowie Piotr Koper i Andreas Richter (odkrywcy złotego pociągu), prowadzili badania georadarem, jednak w końcu się udało.

Po kilkuminutowej wędrówce po mocno zrośniętej skarpie, zauważyliśmy biało-czerwone pasy, którymi badacze wytyczali ścieżki dla georadaru. Stąd zaczęliśmy się rozglądać wokół, badając rzeźbę terenu, po to by stwierdzić, czy rzeczywiście może skrywać jakiś tunel.

W tym miejscu należy przyznać rację odkrywcom, ponieważ nasyp faktycznie wygląda, jakby kiedyś prowadziła do niego bocznica kolejowa. Poza tym odkryliśmy, że ktoś niedawno poprowadził tam jakiś przewód, ponieważ na całej długości nasypu było widać niezarośnięty żółty pas terenu. Czyżby ktoś chciał utrudnić pracę odkrywcom złotego pociągu? Tego się niestety nie dowiemy, ale czekamy z niecierpliwością na prace odkrywkowe, które mają ruszyć już w sierpniu tego roku.

Punkt 3 Badania promieniotwórczości w Kowarach:

Kolejnym punktem naszej wyprawy były Kowary, czyli miejsce, gdzie znajduje się dawna kopalnia uranu, chociaż nie była ona naszym celem, ponieważ byliśmy tam w zeszłym roku. Przyjechaliśmy tam, aby dokonać pomiarów promieniotwórczości terenu wokół kopalni. W tym celu wykorzystaliśmy nasz nowy nabytek, czyli aparat DP-75 oraz amerykański dozymetr osobisty GMC-320Plus.

Nasze badania przyniosły spodziewany efekt, ponieważ na samej skarpie nad wejściem do kopalni, promieniowanie tła było podwyższone i wynosiło ok. 0,35 μSv/h.

Dla porównania w samochodzie, którym przyjechaliśmy było na poziomie 0,12 μSv/h. Znaleźliśmy także skały, których promieniowanie przekraczało 1,9 μSv/h. Niestety z powodu zbliżającego się czasu odkrycia wejścia do sztolni w kompleksie Riese, nie mogliśmy dokończyć badań, więc w pośpiechu udaliśmy się z powrotem do Jugowic na Zjazd Eksploratorów.

Punkt 4 Odkopanie rzekomego wejścia do RIESE:

Na miejscu we Włodarzu zjawiliśmy się spóźnieni o 30 minut, przez co ominęło nas odkopanie wejścia i pozbawienie go drzwi.

Tym razem na miejscu zastaliśmy tłumy (pomimo dużego deszczu), byli nawet dziennikarze z RMF i TVN. Tak więc zapowiadało się ciekawe, ale i tutaj niestety trzeba przyznać, że był to przerost formy nad treścią. Z rozmowy z mieszkańcem Jugowic, który w latach 80 widział sztolnię od środka, dowiedzieliśmy się, że nie jest połączona z kompleksem Riese. Ponadto fakt, że została zamknięta w roku 1989 przez Polaków, świadczy o tym, że drzwi, które tak szumnie opisywał TVN24, nie mają nic wspólnego z III Rzeszą.

Sama akcja udrożnienia wejścia, w sobotę, zakończyła się niepowodzeniem, ponieważ osunęła się ziemia uniemożliwiając dalsze prace. Co prawda cały zjazd miał zakończyć się dopiero w niedzielę, ale z wiadomości wiemy, że ponowna próba odkopania, w niedzielę, również zakończyła się fiaskiem.

Z takim niedosytem zakończyła się nasza wycieczka na „V Międzynarodowy Zjazd Eksploratorów” w Jugowicach.

Artykuły prasowe:

http://www.tvn24.pl/wroclaw,44/riese-znalezli-tajemnicze-drzwi-beda-sprawdzac-co-sie-za-nimi-kryje,656769.html

http://dziennik.walbrzych.pl/rozpoczeto-eksploracje-6-7-wejsc-kompleksu-riese-jugowice-gorna/

http://dziennik.walbrzych.pl/nieudana-proba-esploracji-sztolni-nr-6-eksploracja-czy-bezmyslna-dewastacja/

http://www.rmf24.pl/raporty/raport-zloty-pociag/najnowsze-fakty/news-probuja-wejsc-do-tunelu-z-czasow-ii-wojny-swiatowej-czy-jest,nId,2229541

http://www.gazetawroclawska.pl/dolny-slask/a/mieli-odkryc-tajemnice-sztolni-a-zniszczyli-wlot-sprawa-dla-prokuratury-zdjecia-film,10367976/

 

Ta strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close